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all the jewels of this dead sea - OUT NOW

(French translation at the end)

For the follow-up to our first album the almagest (2007), we wanted to expand our sound both towards electronic solutions and towards orchestral soundscapes. For this, we enlisted a few friends who brought their excellent musicianship on board, for which we thank them warmly. François Deslarzes (Aloan) colored “archaic sun” with fiery six-stringed bravado, while Sam Albert (Helmut) added a trippy, vortexing solo on “colour filter”. Also, we could hardly resist the deep, moving sounds of cellos; we feel thus very lucky to have one of today’s prominent cellists, New York-based Paul Wiancko, adding his elegant lines to “shapeshifter”, as well as the up-and-coming Maud Déruaz playing a beautiful melody in “epochs drifting”. This latter track also features one of our favourite singers, Mashal Arman from the Kabul Ensemble, whose voice adds a poignant vibrancy to this intense piece. Other tracks such as “sunlit” and “cloud island” are twisted takes on dancefloor electronica, with space sitars and treated guitars in the mix, while “the lotus effect” is a soundtrack for electric dreams. Comics artist Patrick Saradar topped all that with haunting artwork, and here we are: all the jewels of this dead sea is out now for you to travel with us.



Pour faire suite à notre premier album the almagest (2007), nous avons voulu étendre notre palette sonore autant vers des solutions électroniques que vers des paysages orchestraux. Pour cela, nous avons fait appel à quelques amis, que nous remercions d’ailleurs chaleureusement. François Deslarzes (Aloan) a colorié « archaic sun » d’une six-cordes flamboyante, alors que Sam Albert (Helmut) nous a offert un entêtant solo pour « colour filter » qui transporte l’auditeur dans un vortex qu’on aimerait sans fin. Nous n’avons pu résister aux sons profonds et touchants du violoncelle, et sommes honorés que Paul Wiancko, éminent violoncelliste aujourd’hui basé à New York, ait gravé ses lignes élégantes sur « shapeshifter ». Le cello de Maud Déruaz a quant à lui ajouté une saisissante mélodie à « epochs drifting », titre intense qui accueille également l’une de nos chanteuses préférées, Mashal Arman de l’Ensemble Kabul, dont la voix troublante apporte une contribution majeure à l’ensemble. D’autres morceaux, comme « sunlit » et « cloud island », sont des danses électroniques, avec sitars sidérales et guitares traitées dans le mix, alors que « the lotus effect » est la bande-son de rêves électriques. Enfin, l’art du dessinateur helvético-libanais Patrick Saradar sublime ces sons dans une vertigineuse perspective. Tout cela est all the jewels of this dead sea, notre invitation au voyage.

guitars used by ptolem

...from now on Ptolem will exclusively use custom guitars made by friend and instrument maker Patrick Hufschmid. http://www.hufschmidguitars.com/intro.cfm

new release - all the jewels of this dead sea

ALBUM OUT April 30